Optima batterier

Batteriene som tåler alt og som alltid starter


"The OPTIMA® is like no other battery found on the market today". Dette slagordet er benyttet siden tidlig på 90-tallet og gjelder like fullt den dag i dag. Optima batterier er et merkenavn med helt unike egenskaper, og innen områder som forsvar, industri, motorsport, landbruk og båter kan Optima doble levetiden og ytelsen i forhold til vanlige batterier.

 

Optima Batteriene ser vi ofte i Overhaulin og Mythbusters

 

Reklamevideo fra 1992
Vi gikk nylig gjennom diverse Optima materiell, og da fant vi en gammel og kjær reklamevideo fra 1992 som er like aktuell i dag, og vi legger den ut her til glede for bl.a. nye generasjoner. For ordens skyld så bør det nevnes at innholdet i videoen er ekte. 

 

Hvor passer Optima?

Optima startbatterier kan med sin teknologi benyttes til å starte de aller fleste typer motorer. Optima Batteriene krever mindre plass og kan derfor plasseres andre steder som for eksempel der hvor forbruket er, som å plassere det i baugen til baugpropellen. I en del biler passer Optima inn uten noen tilpasninger, noen ganger kreves det litt endring som nye polsko, løsning av batterikabelen fra nærmeste klips. Mange, særlig de som er avhengig av kjøretøyet i næring har ikke råd til å benytte vanlige batterier og utviser stor kreativitet når det gjelder tilpasning, alt fra å legge batteriet, til å feste det med stålbånd osv. Husk at enhver endring av slik art er eiers ansvar.
Kuriositet: Optima benyttes i Chrysler Viper.

 

Last ned Optima oversikt



Last ned PDf-brosjyre av Optima batterier

Optima i forsvaret.

Optima batteriene benyttes i stadig større omfang i forsvaret og pr. i dag er 2 batterier NATO godkjent. Optima benyttes i alle typer kjøretøy, båter, Pop-up target osv. Optima har blitt anbefalt i bakkeutrustning hos US Air Force siden 28 april 1992.

 

Viktig for forsvaret:

  • Kan lagres i to år og fortsatt ha 70% kapasitet, viktig for beredskapen
  • Høy startytelse i lav temperatur, sikker start selv om vinteren.
  • Vedlikeholdsfritt, slipper ødelagte batterier pga manglende vedlikehold.
  • Frostsikkert, ingen ødelagte batterier eller syreskade på kjøretøyet.
  • Lekkasjesikkert, ingen syreskader på klær og utstyr.
  • Ufarlig gods, kan sendes ferdig ladet med fly, post osv.

 

Optima i båt.

Med Optima er det ingen fare for syre lekkasje, på den måten kan batteriet plasseres i alle posisjoner, alle steder i båten. Batteriet tåler slag og vibrasjoner og passer derfor spesielt godt i raske båter.

Zaboracing er et norsk Offhore 1 racing team som har valgt å gå for Optima batterier i sine båter. Offshore 1 er sjøens Formel 1 kategori ingen steder får batteriet tøffere behandling enn akkurat her. Batteriet skal starte 2 stk 1200 hk motorer og ellers være operativt under løpet. Team Zaboracing har ikke mulighet til å ha et batteri som feiler og går for det beste.

Link til Zaboracing

 

Optima i båt

  • Sikkerhet
    Optima batteriet rekombinerer gassen under lading slik at det trygt kan lades når man er om bord.
  • Start
    Optima batteriet har opptil tre ganger startytelsen av et vanlig batteri. Den reduserte størrelsen på startbatteriet i båten kan gi plass til større forbruksbatteri, redusere vekten eller å øke start sikkerheten. Ny motor teknologi stiller større krav til startbatteriene slik at det ofte ikke er plass til den størrelsen vanlige batterier krever i båten. Med Optima får man ytelsen man behøver samtidig som det enkelt kan tilpasses i båten.
  • Vinteropplag
    Lad batteriet, koble det ifra og la det stå i båten. Kan lagres i to år uten opplading. Konstruksjonen gjør at Optima ikke fryser i stykker slik at man ikke risikerer sprukne batterier i løpet av vinteren.
  • Vedlikehold
    Hold det ladet og rent, ingen etterfylling, batteriet lager vann selv.
  • Baugpropell
    Plasser batteriet i baugen slik at man får minst mulig tap på overføringen. Baugpropellene krever høy strøm over kort tid så med Optima kan man gå ned i størrelse i forhold til et ordinært batteri og få bedre ytelse.
  • Ankervinsj
    Som over.

 

Hvorfor er Optima perfekt i Amerikanske biler?

Kjører man en Amerikansk bil, så er det en selvfølge å benytte et amerikansk batteri.
Optima batteriet ble utviklet i Denver, Colorado tilbake i midten av 1980 tallet og har vært på markedet i Norge siden 1988. Optima batteriene er en hel familie hvor Optima 1050U er beregnet på US biler med både topp og GM sidetilkobling.

Amerikanske biler kjennetegnes ved at de har store motorer, mye elektrisk utstyr og benyttes ofte i næring, med sin tre ganger startytelse av vanlige batterier passer Optima perfekt til de kjøretøyene de opprinnelig er beregnet til.

For å få en rask start på en motor er man avhengig av at effekten i startmotoren utnyttes, og effekten er som de fleste vet strøm x spenning. Forsvarets sier i sin test at " Optima har meget gode høybelastningsegenskaper, kaldstartkapasiteten er nesten tre ganger høyere enn et åpent batteri med samme kapasitet, og 70% høyere enn BB101N (70 Ah) ……..samtidig er batterispenningen 1 volt høyere under belastning noe som betyr høyere turtall ved start i kulde."

En normal start krever ofte 300-600 ampere i 3-5 sekunder, noe et vanlig batteri kanskje yter på en varm sommerdag.

Problemene dukker opp når man skal starte en 6-7 liters diesel en vinterdag, hvor oljen er tyktflytende og batterikapasiteten er redusert som følge av temperaturen. Som alle vet kan ikke en slik bil taues i gang, ikke er det bare å ta startkabler fra en liten personbil som står parkert ved siden av. I de tilfellene ønsker man at man betalte litt ekstra for et skikkelig amerikansk batteri som kanskje koster 1 ½ tankfylling, eller 1 øre kilometeren.

Optima batteriet har en kaldstartytelse på 830ampere eller CCA som det benevnes, det vil si at batteriet yter 830 Amp i 30 sekunder ved -18ºC før spenningen går under 7,2 volt, ved samme måling men ved 0ºC yter batteriet 1050 ampere.


Hvordan er Optima?

  • Høy startytelse, opptil tre ganger et vanlig batteri.
  • Ingen etterfylling, lager sitt eget vann selv.
  • Kompakt design, motstår slag og vibrasjoner.
  • Kan monteres i alle stillinger.
  • Lav selvutlading, etter to års lagring har det fortsatt 70% kapasitet igjen.
  • Fryser ikke i stykker.
  • Over 20 års erfaring med spiralviklete celler.
  • Ingen korrosjon, verken på batteriet eller kjøretøyet.

Hva betyr dette for meg?

  • Du får sikrere start, jo lavere temperaturen er jo større blir forskjellen.
  • Har du maskiner som benyttes i sesonger er Optima perfekt, det er derfor foretrukket av bønder, brøytemannskaper, parkvesen og båteiere osv.
  • Skulle batteriet bli utladet så vil det ikke fryse i stykker med påfølgende syreskader.
  • Batteriet lekker ikke syre og gasser ikke, og kan derfor plasseres fritt i båt, bil eller traktor etc, det behøver heller ikke plasseres i en boks eller et kar.
  • Kan lades raskt.
  • Finnes også i en versjon som er beregnet på syklisk bruk, Optima YT S 4,2 Yellow Top.
     

Husk, det er når det er viktigst at motoren starter det kan være vanskelig.

  • Reise hjem som sistemann fra hyttefeltet med familien søndag kveld etter vinterferien i -20ºC.
  • Ut kl. 04.00 for å oppfylle brøytekontrakten.
  • Starte den nye båten etter en tur på fjorden med misunnelige venner.

 

NATO nr. Forsvarets betegnelse Sivil betegnelse (Trykk på link)
6140 01 421 4549 BB12N Optima RT S 4,2 Red Top Typegodkjenning
614 25 139 6186 BB13N Optima YT S 4,2 Yellow Top Typegodkjenning

        


Hva betyr de forskjellige fargene Optima?

Farge Type Kapasitet/C20 StartytelseCA StartytelseCCA Spesialitet
Red Top RT R 4,2
50 Ah
1000 Ampere 815Ampere Beregnet for biler produsert i Europa hvor pluss og minus polene har byttet plass.
Red Top RT S 4,2
50 Ah
1000 Ampere 815Ampere Startbatteri beregnet på tøffe omgivelser med slag og vibrasjoner som landbruk, anlegg, racing.
Red Top RT U 4,2
50 Ah
1000 Ampere 815 Ampere Med sidetilkobling som til GM biler, ellers som over.
Yellow Top YT S 5,5
75 Ah
1125 Ampere 975 Ampere Til alle typer syklisk drift, gulvvaskere, campingbiler, båter etc.
Yellow Top YT S 4,2
55 Ah
870 Ampere 765 Ampere Det eneste batteriet for syklisk drift med ekstrem startytelse.
Yellow Top YT S 2,7 J
38 Ah
575 Ampere 460 Ampere Designet for bl.a Toyota Prius.
Blue Top BT DC 5,5
75 Ah
1125 Ampere 975 AMpere Kombinert start og forbruksbatteri med ekstra terminaler.
Blue Top BT DC 4,2
55 Ah
870 Ampere 765 AMpere Kombinert start og forbruksbatteri med ekstra terminaler.

 


Tekniske data

Data RT R/S 4,2 RT U 4,2 YT S 5,5 YT S 4,2 YT S 2,7 J BT DC 5,5 BT DC 4,2
Lengde mm 254 254 325 254 237 325 254
Bredde mm 172 172 165 172 129 165 175
Høyde mm 200 200 238 199 227 238 200
Min. vekt kg 17,2 17,6 26,5 19,5 11,6 26,5 19,7
Startytelse CA 1000 1000 1125 870 575 1125 870
Kaldstart CCA 815 815 975 765 460 975 765
Res. Kapasitet 100 100 155 124 66 155 120
Kapasitet/C20 50 Ah 50 Ah 75 Ah 55 Ah 38 Ah 75 Ah 55 Ah

Målskisser for Optima kan lastes ned her:

RT S 4,2 Red Top

RT U 4,2 Red Top

YT S 4,2 Yellow Top