Concorde batterier

Batterier med lang levetid og høy sikkerhet

Concorde batterier er med sin spesielle konstruksjon ideelt der hvor normal bruk består av opp/utlading og til der hvor de skal stå lenge på lading.  

 

 

Felles for alle Concorde batterier:

Last ned Transport Section 14
Last ned sikkerhetsdatablad
Last ned HMS datablad

 

Concorde i båt:

  • Lang levetid, opptil 1000stk. 50% utladinger
  • Høy sikkerhet, minimal gassing
  • Vedlikeholdsfritt
  • Tett, ingen syreskader
  • ingen lekkasje, selv opp/ned
  • Lav selvutlading
  • Fryser ikke i stykker
  • Rask opplading

Concorde til solpanel:

  • God lademotagelighet
  • Frostsikkert
  • Lang levetid
  • Vedlikeholdsfritt
  • Lav selvutlading

Back-up generelt:

  • Lang levetid
  • Vedlikeholdsfritt
  • Frostsikkert
  • Lav indre motstand
  • Kan monteres liggende
  • Ingen gassing, ingen korrosjon på polene
 

Concorde til rullestol:

Trykk her for Concorde til rullestol

 

Transport
Transport Concorde AGM batterier er pakket, testet og merket i henhold til 49CFR173.159d og etter DOT; HMR 49, Ikke farlig gods; og International Civil Aviation Organization (ICOA); International Air Transport Association (IATA); og International Marine Dangerous Goods Association (IMDG). Concorde AGM batterier er fritatt fra "Farlig Gods" kategorien og kan derfor fritt sendes med fly og andre transport midler, det behøver ingen merking.



Redningsselskapet har valgt Concorde PVX serien som forbruksbatteri i sine redningsskøyter.
Fire års erfaring uten feilslag har overbevist Redningsselskapet om å gå inn på det femte året med batterier fra Gylling Teknikk AS

 

Spesifikasjoner:  (Bruker du mobil kan du med fingertuppen dra tabellen frem og tilbake)

   
Fysiske mål i millimeter:
 
Minutter utladning
Kapasitet i amperetimer
Type betegnelse Volt Lengde Bredde Høyde Vekt 25A 15A 8A 8t 10t 20t 48t 100t

PVX-340T

12

196

132

175

10.9

50

93

185

30

31

33

36

38

PVX-420T

12

196

132

215

13.2

61

126

250

36

37

40

43

45

PVX-490T

12

240

138

235

15.9

84

159

306

43

45

48

50

55

PVX-560T

12

240

138

235

17.7

96

182

350

49

52

55

57

63

PVX-690T

12

260

172

227

22.7

121

210

425

60

63

65

73

79

PVX-840T

12

260

172

227

25.5

149

259

524

74

77

80

90

97

PVX-890T

12

328

172

228

27.7

158

275

557

79

82

85

95

102

PVX-1040T

12

306

172

227

29.5

186

324

655

93

96

100

112

120

PVX-1080T

12

328

172

228

31.4

195

340

688

97

101

105

118

126

PVX-2120L

12

528

222

266

61.2

390

680

1375

194

202

210

235

253

PVX-2580L

12

526

278

260

73.6

475

825

1670

236

246

255

285

305

PVX-6100L

6

229

174

229

15.9

193

305

622

83

83

100

108

115

PVX-6130T

6

260

172

277

22.7

242

420

852

120

125

130

146

158

PVX-6160T

6

260

172

277

25.5

296

518

1048

148

154

160

180

194

PVX-6170T

6

328

172

228

27.7

316

550

111

158

164

170

190

204

PVX-6200T

6

306

172

227

29.5

372

648

1310

186

192

200

224

240

PVX-6210T

6

328

172

228

31.4

390

680

1376

194

202

210

236

252

PVX-6220U

6

261

181

281

30.0

492

856

1692

204

212

220

246

263

PVX-2390T

2

260

172

277

22.7

726

1260

2556

360

375

390

436

474

PVX-2480T

2

260

172

277

25.5

894

1554

3144

444

462

480

540

582

PVX-2510T

2

328

172

228

27.7

948

1850

3342

474

492

510

570

612

PVX-2600T

2

306

172

227

29.5

1116

1944

3930

558

576

600

672

720

PVX-2630T

2

328

172

228

31.4

1170

2040

4126

582

606

630

706

756

  • Concorde har nå levert 90% av blybatteriene til fly innkjøpt av Department of Defence.
  • Concorde har levert over 150.000 batterier til forsvaret i USA.
  • Til sivilt bruk benyttes batteriene bl.a til båt, solcelleanlegg, rullestoler, back-up, UPS, feiemaskiner, golfbiler etc.
  • Batteriene er såkalt AGM, dvs de er vedlikeholdsfrie og kan sendes som vanlig frakt, de er beregnet på syklisk drift og å kunne stå på kontinuerlig lading over lang tid.


Lading
Batteriene lades med konstant spenning på 2,37 til 2,4 volt/celle, når denne spenningen er nådd går man over til vedlikeholdlading på 2,23 volt/celle.
Dette er ved 25 ºC. Ved andre temperaturer kompenseres spenningen med 3,75mVolt/celle. Disse tallene kan benyttes ved temperaturer mellom 0 og 40ºC. Ved andre temperaturer bør leverandøren kontaktes.
 

Måling av kapasitet
En eksakt måling av kapasiteten fåes kun ved en utladetest. Et alternativ kan være å måle hvilespenningen. Etter opplading kobler man det fra og lar det stå i minimum 4 timer, helst 24 timer.
Deretter måler man spenningen og kan lese kapasiteten som beskrevet under. Er batteriene gamle vil spenningsnivået være litt lavere.

Kapsitet i %
Hvilespenning/celle Hvilespenning 12 Volt
100 2,13 12,8 eller høyere
80 2,10 12,6
60 2,05 12,3
40 2,00 12,0
20 1,97 11,8
0 1,93 eller mindre 11,6 eller lavere

 


Spenning under last i forhold til hvor dypt batteriet lades ut.
Disse dataene benyttes bl.a. til å sette nivået på alarm ved lav spenning.
Andre typer batterier kan ha andre nivåer. Disse dataene er basert på relativt nye batterier, eldre batterier vil ha et lavere nivå.

Utladet i % 1 times utlading 20 timers utlading 100 timers utlading
10 12,51V 12,80V 13,16V
20 12,42V 12,66V 12,91V
30 12,32V 12,52V 12,75V
40 12,20V 12,38V 12,60V
50 12,06V 12,22V 12,43V
60 11,90V 12,06V 12,25V
70 11,75V 11,90V 12,03V
80 11,58V 11,70V 11,81V
90 11,31V 11,42V 11,52V
100 10,50V 10,50V 10,50V

Disse dataene er gjennomsnittlige og kan variere noe mellom like batterier.


Detaljer

  • Gjengene i tilkoblingen er av en kobber legering, slik at man får bedre kontakt.
  • Senkede terminaler slik det ikke blir kortslutning på tvers av batteriet.
  • Kan leveres med terminal deksel som settes på etter batteriet er ferdig koblet.
  • Innebygde løfte håndtak gjør det letter å håndtere.
  • Forsterkede endevegger for å unngå buling.
  • Leveres både i 2-6 og 12 volt versjoner for større fleksibilitet.

 

Konstruksjon

  • Blygitter materiale
    Den negative platen er en legering av bly og kalsium, den positive platen er også bly/kalsium men er tilsatt Concordes egen legering av bla.a tinn og aluminium som gir batteriet de velkjente syklingsegenskapene. Tradisjonell bly/kalsium teknologi er ikke beregnet til syklisk bruk.
     
  • Plate tykkelse
    På PVX batteriene har ekstra tykke positive plater for lengre levetid.
     
  • Bly pasta
    Bly oksydet på platene har en høyere tetthet enn vanlig. Over tid vil pastaen løsne fra platene noe som reduserer kapasiteten. En slik pasta reduserer dette betydelig. I tillegg er blyplatene komprimert i cellene slik at dette reduseres ytterligere.
     

  • AGM (Absorberende glassfiber duk)
    Glassfiber duken mellom platene er tykkere og er spesiallaget for å tilfredstille spesifikasjonen. Den får på denne måten en bedre evne til å absorbere og å "holde" på elektrolytten. Vanlige standard produkter blir ikke godkjent.
     

  • Polyetylen "konvolutt"
    Hver plate er pakket i en polyetylen "konvolutt" for å unngå kortslutning mellom platene. Dette kan skje som følge av tøff behandling, slag og vibrasjon. Etter hvert som batterier blir eldre vokser den positive platen og små kortslutninger kan gro rundt kanten på platene. Dette forhindrer denne teknikken.
     

  • Mellomforbindelse
    Forbindelsen mellom cellene er lagt over cellekanten, ikke punktsveising gjennom celleveggen som er vanlig. Man får alltid en tett og sikker forbindelse mellom cellene.
     

  • Festing av lokket
    I lokket er det et epoxy fylt spor som settes på kassen. På denne måten er man sikret en mye bedre festing og forsegling enn som det vanligvis gjøres ved smelte lokket på.

 

 

Sikkerhet

  • Godkjennelser
    Sun~Extender batteriene er godkjent etter UL924 og UL1989.
     

  • Hydrogen gass testing
    Gassingen fra et Concorde batteri er ubetydelig. En Hydrogen konsentrasjon på 4,1% eller mer er betegnet som brennbar.
    US Navy har derfor satt ned et krav på 3,5%.
    Concorde batteriene avga, etter at det ble satt på kraftig overlading i høy temperatur, (16,1 volt i 55ºC) kun 0,2 til 1% avhengig av størrelse.
     

  • Eksplosjons test
    Batteriene har blitt levert for test av sikkerhet ved en eksplosjon inne i batteriet. Man monterte en tennplugg i hver celle, plasserte batteriet i et kammer med brennbar gass og overladet det som beskrevet over. Får å teste om en intern eksplosjon kunne få gassen i kammeret til å eksplodere aktiverte man tennpluggene. Til tross for intern eksplosjon, unnslapp ingen gnister batteriet.
     

  • Kortslutningstest
    Etter at batteriet ble fulladet ble det kortsluttet med en knivbryter. Spenningen falt til 0 volt, strømmen gikk opp til 1500 til 2000 ampere, avhengig av batteristørrelse. Batteriet ble varmt og etter 15 sekunder var strømmen 0.
    Batteriet ble åpnet, undersøkt, og var helt uskadet.
     

  • Sikkerhetsventil
    Hver celle har en flammesikker overtrykksventil. Ventilen er designet slik at den åpner dersom det interne trykket blir for høyt.
    Dette kan oppstå dersom batteriet utsettes ekstrem overlading.
    Gassen som oppstår er en blanding av hydrogen og oksygen som igjen kan danne knallgass.